Monday, August 15, 2011

miss cool.

saya terjumpa kembar saya.
saya tak boleh berhenti cakap bila borak dengan dia.
saya tak boleh berhenti gelak bila cakap dengan dia.
dia boleh mengagak segalanya tentang saya.

"u're just like part of me!"


maybe it's the rainbow that Allah send for me after all this storm.
maybe it's the dream that i wish to have.


percayalah di balik ribut taufan itu ada pelangi yang indah.
cuma kita perlu belajar redha dan yakin Allah maha tahu.
DIA tahu yang terbaik.
buka hati terima apa pun seadanya.
latih hati untuk jadi bersyukur dan flexible dengan apa pun.
tiada apa yang perlu dirisaukan.
semua itu dalam genggaman DIA.
buruk atau baik sesuatu itu pasti itu lah yang terbaik dalam percaturannya.

cuma usahakanlah yang terbaik untuk dirimu.
apa pun hasilnya di kemudian hari, itulah yang ditakdirkan untukmu.

ya.saya sedih merana dan terseksa.
tapi apa lagi yang saya boleh buat?
melainkan belajar bersyukur dan redha apa pun takdirnya.
paling tidak saya punya keluarga lengkap ibu ayah adik-adik.
saya punya peluang belajar di univerisiti.
saya punya peluang ditarbiyah penuh hikmah.
apa lagi saya nak?
apa nasib orang lain?

seperti pesan abah,
"bila nak belajar bersyukur, lihatlah pada mereka yang lebih susah"
ya. itu satu teladan untuk saya anak sulung perempuan yang manja semulajadi tapi dilatih untuk berdikari dan pandai mengawal emosi.

"mak tak suka cerita pasal emosi, mak tak suka dengar orang mengeluh"

lalu saya lebih banyak berdikari bila berbicara soal emosi.
sebab soal emosi tidak akan dilayan.
kerana ibu bapa saya mahu saya fokus kepada persoalan yang lebih penting dalam hidup.

saya suka Islam yang mengutamakan bersikap sederhana dalam kehidupan.
tapi berlumba pada kebaikan.

apa beza kehidupan dan kebaikan?

hurm.saya masih belum punya kemahiran menghurai dengan panjang lebar.
mungkin saya patut banyak mengkaji seperti senior-senior saya.


sesuatu yang tidak diperoleh dalam sekelip mata.
tetapi melalui pembacaan yang mendalam dan pengalaman hidup yang mencabar!

No comments:

 
to the fullest of life. - Free Blogger Templates, Free Wordpress Themes - by Templates para novo blogger HD TV Watch Shows Online. Unblock through myspace proxy unblock, Songs by Christian Guitar Chords