Sunday, February 19, 2012

Quran GPS hidup

"How many ayatul quran that you attach to?"
Syeikh Yahya Ibrahim, Twin of Faith Malaysia 2011

Yep, Quran itu peta hidup kita, GPS hidup kita. Bila-bila kalau rasa dah nak sesat cepat-cepat buka peta. Atau mungkin memang patut sentiasa dirujuk supaya sentiasa teguh dan yakin melangkah di dunia ini.
Anyway, siapa la kita nak hafal and hadam ayat quran 30 juzuk tu. Surah Al-Fatihah pun tak habis hadam lagi agaknya. Mulut je lancar dalam bacaan solat. Tajwid dan makhrajnya pun masih belum tentu betulnya. Mungkin lidah melayu yang susah nak sebut perkataan arab ni. Tapi surah tujuh ayat yang diulang-ulang paling kurang dalam solat lima waktu setiap hari beriman ke kita dengan ayat-ayatnya?

Cuba ingat balik maksud beriman yang belajar zaman sekolah dulu, menyebut dengan lidah, meyakini dengan hati, dibuktikan dengan amalan. Ayat pertama, segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Tapi yang beria melompat bila gembira sorak gembira juga yang keluar, segankah kita mengucap syukur dan puji pada Dia? Paling kurang dalam solat 2 kali dikali dengan 5 waktu, bersamaan dengan 10 kali paling kurang kita mengalunkan Al-Fatihah dalam sehari. Tapi yang diulang-ulang 10kali sehari tu susahnya nak buatkan?

Apatah lagi ayat lain.
Sigh.

Are you lame enough?

Kalau dapat hadam surah Al-Fatihah satu tu je pun dah hebat.
*buka tafsir, bagi hadam*


No comments:

 
to the fullest of life. - Free Blogger Templates, Free Wordpress Themes - by Templates para novo blogger HD TV Watch Shows Online. Unblock through myspace proxy unblock, Songs by Christian Guitar Chords