Tuesday, February 21, 2012

Tarbiyah itu perjalanan

Dulu setiap minggu ada usrah pada setiap jumaat, kuliyah sebelum berbuka setiap khamis, kuliyah subuh selepas qiamullail wajib setiap ahad, juga tazkirah hadith setiap hari selepas subuh .Banyak sekali mutiara dan berlian berharga yang dicatat pada buku-buku nota. Semestinya banyak 'sesi transfer berlian-berlian berharga' itu yang diuji dengan setan-setan gemuk bergayut pada kelopak mata. Maka tak hairan kalau-kalau buku nota semua banyak kartun, mind map yang dah serupa peta dunia. Paling best pada bahagian atas buku catatan dilukis kedudukan atau posisi ketika kuliyah berlangsung.



Rindu yang tidak terkata kepada biah solehah. Tapi kita perlu beringat kita takkan selamanya berada di satu posisi. Teringat ketika Form2 sedihnya bila bertukar naqibah, menangis dan masih lagi sering berjumpa naqibah yang lama. Begitu sekali impak dan pengaruh naqibah tersebut. Tapi hakikatnya kita perlu bergerak dan sentiasa memajukan diri. Well yeah, tadi makan-makan angin di blog-blog terjumpa ini,

Anda sudah ditarbiyah? Apa buktinya?

1. Terbuka pada perubahan
2. Bertegas dengan prinsip tapi bukannya agresif
3. Peribadi yang proaktif
4. Peribadi yang memiliki kesedaran diri
5. Peribadi yang mandiri dan merdeka
6. Halus perasaan tapi bukannya emosional
7. Sanggup belajar dari kesilapan
8. Hidup di masa sekarang, realisitik dan berfikiran relatif

Sila rujuk di sini

Banyak sisi yang boleh dilihat dari senarai bukti penerimaan atau penyerapan tarbiyah dalam diri seseorang. Fokus kepada tajuk utama, perubahan yang berlaku mungkin lebih subjektif. Bukan setakat bertukar naqibah tapi juga mungkin berubah suasana, berpindah sekolah, berjumpa kawan baru, melangkah ke alam baru. Semua itu sangat mempengaruhi. Bagaimana usaha untuk mengekalkan dan meneruskan perjuangan ini?

Di peringkat ini bukanlah satu peringkat yang mudah. Mungkin mudah manusia lain berkata untuk mencari sahabat-sahabat dari lingkungan yang soleh solehah. Tapi siapa kita boleh menyangka tempat ini ramai soleh, yang itu tak soleh. Kita tak pernah tahu. Hanya Dia yang tahu. Sungguhlah tidak berkenan kepada orang-orang yang mudah melabel orang lain. Kita tak pernah tahu hati budi seseorang sehingga kita kenal dia dengan sebenarnya. Malah setiap manusia itu akan sentiasa berubah. Kita tak tahu mungkin hari ini dia begitu, hari esok kita tak tahu bagaimana hati dia akan dibolak-balikkan.

Mungkin juga ada yang berkata untuk membina sendiri biah solehah atau suasana yang baik dengan mempengaruhi persekitaran ke arah kebaikan. Maka proses mempengaruhi atau mengajak persekitaran kepada kebaikan perlu dimulakan. Perlu diingat pastinya amal dakwah pada tempoh ta'sis (pengasasan dakwah) tidak sama ketika tempoh harakah islamiah (gerakan islam) berada di tampuk kekuasaan.

Ignore the arabic term. Well yeah, jangan nak rasa euww euww sangat dengan term arab macam ni. Kata muslim, tahu je kan Islam diturunkan pada permulaannya di tanah arab. Nak tak nak memang ada term arab la. Jangan hanya kerana ada term arab anda sudah rasa tak cool.

Seorang aishah ismail tidak mungkin mampu untuk membawa diri sebagai seorang aishah ismail yang sama seperti di Hira' yang persekitarannya soleh wa musleh. Ya, tidak semestinya di sesuatu tempat itu semuanya baik-baik belaka, di mana-mana pun ada sisi yang cantik dan buruknya. Aishah ismail itu tidak mungkin boleh berperwatakan seperti,

"Antunna ni, kenapa tak bawa buku tazkirah, BADAR nak check nanti"
"Asif kak, kuliyah semalam ana guna beg lain, hari ni ana guna beg lain, ana lupa kak"

Kesannya mungkin berbeza bila aishah ismail itu berada di persekitaran lain walaupun dengan mengucapkan ayat yang sama,

"Hurm, dik, catat la kat dalam buku ke kertas ye nanti boleh buat rujukan bila-bila nanti"

Mungkin dia akan berdialog sendiri dalam hati,

"What the heck kakak ni, ikut suka la nak salin ke nak bawa buku ke apa, aku dah besa tahu la aku buat apa"

Kakak-kakak dan abang-abang dai'e sekalian, jangan mengeluh. Senyum :)

Pernah juga kantoi dengan junior yang mula didekati dan sebenarnya dia sudah faham banyak perkara bila selalu dia diajak berbincang,

"Echa ni sebenarnya banyak berlakon tau. Tak nampak lagi part matang dia. Nak tahu gi baca blog dia"

Ngaha. Rahsia besar!

Hari ini bila dikenang, selama 21 tahun. Bersama dakwah dan tarbiyah dari yang teori, masuk praktikal sikit. Tercampak sekejap di sana, sekejap di sini. Semestinya banyak yang teruji di peringkat praktikalnya. Sekejap gagah penuh hammasah, sekejap menangis tersedu sendiri, sekejap pudar tak berperasaan. Itulah hati manusia kan. Tidak pernah sempurna. Itulah sebab kita disarankan selalu bertaubat dan bersama golongan yang soleh solehah.

Selalu juga bila sesekali jauh di perantauan, (takde nak jauh sangat sebenarnya)

"Nenek! Wuwuwuwu, ada orang nak buat aku jadi tak comel. Cepat suruh aku sabar!"

Maka bermulalah sesi bergosip sakan atau ia sebenarnya sesi pencerahan. Hati manusia yang sering kali dilambung ke sana sini perlu dicuci dan digilap kembali.

"Laling, hormon kite gedik-gedik suruh jadi malas ni. Acaaneeee"

Sila abaikan gedik overload tersebut. Sekadar menggunakan peluang bermanja mesra sementara masih di peringkat bujang terang tang tang ni.

Ehe. Entah apa yang aku taip (mood gedik dah kembali). Ma'alim fi toriq. Pengajaran di dalam perjalanan. Dan beruntunglah mereka yang berfikir. Moga Allah redha. Tiada yang lain cuma Dia. Kasih Dia. Cinta Dia. Orang 'gedik mengada' pun nak redha Allah jugak tau!

No comments:

 
to the fullest of life. - Free Blogger Templates, Free Wordpress Themes - by Templates para novo blogger HD TV Watch Shows Online. Unblock through myspace proxy unblock, Songs by Christian Guitar Chords