Friday, March 16, 2012

sedu sendiri

"Echot, you have ukhwah, iman, quran in your heart, ada Allah, masih punya masa, masih miliki kehidupan, selagi itu awak tak layak untuk berputus asa"

Aku sedu sendiri bila dimuntahkan kata-kata itu. Jazakillah Mia.

Berteleku berfikir. Zikir Fatimah aku alunkan. Moga tenanglah hati ini biarpun sering aku nafikan gundah yang melanda. Itu cuma sekeping perasaan hamba yang hina. Biar aku korbankan segalanya bila ada prioriti yang lebih penting dalam hidup.

Hatiku selembar daun melayang jatuh di rumput;
nanti dulu, biarkan aku sejenak terbaring di sini;
ada yang masih ingin kupandang, yang selama ini senantiasa luput;
sesaat adalah abadi sebelum kausapu tamanmu setiap pagi."

sumber : http://tidakbest.blogspot.com/

Sebelum segalanya berlalu pergi. Aku berkejar mengutip mutiara berharga biar ada tangis berjurai yang aku abaikan.

"Haip! Haip! Apa nak keluar berjurai waktu-waktu begini"

Aku jerit sekali pun dia terus mengalir laju. Aku impikan alat penghenti air mata agar tiada sisa kemerahan di mata dan pipi juga melecet hidung.

Mereka ada yang datang dan kemudian pasti pergi kembali. Itu adat. Hakikat yang perlu aku terima.

Dalam aku sedu sendiri masa terus berlalu. Maka aku perlu bangkit pantas meredah arus waktu. Aku abaikan lagi air mata yang mengalir laju. Maafkan aku air mata. Aku tak punya banyak waktu. Ayuh, hentikan tangisanmu.

"Kenapa sedih mi?"

Sedih yang aku sendiri gagal tafsirkan. Moga terurai segala yang terbungkam. Hidup ini tak pernah mudah kan?

"Siapa yang cakap hidup senang?"

Aku terduduk lagi. Betul

Ah. Mahu saja aku tamatkan di sini tapi aku benci melihat sedih yang membelenggu jiwa.

"Baby besar! Mana stokin belang-belang unggu dan tudung polka dot?"

Ada riang dalam suara itu. Aku tahu mereka tak suka aku berduka. Bahkan kini aku lebih mengerti mana permata dan mana kaca. Mana kawan ikut senang mana sahabat setia bersama berjuang. Dalam diam aku senyum sendiri. Insya Allah moga dibantu Allah.

Ah. Aku gagal wujudkan sirna dalam kelam jiwa ini!


No comments:

 
to the fullest of life. - Free Blogger Templates, Free Wordpress Themes - by Templates para novo blogger HD TV Watch Shows Online. Unblock through myspace proxy unblock, Songs by Christian Guitar Chords