Friday, April 6, 2012

baby sitter cuci hati?

"Haa aishah ni cuti. nak suruh dia ganti kejap boleh la"

"Okay esok terus datang boleh?"

Here it goes. 'Cikgu nursery' during semester break.

Menangis kena tinggal ummi, mama, ibu, mama, mummy.
Kelahi rebut toys.
Nak makan kunyah berlari-lari.

*kesat peluh*

"Aishah, tengok kenapa dia nangis tu. Pampers penuh ke? Bau lain macam je tu"

Aku suspek cikgu seorang lagi tu sengaja kenakan aku. Adik bongsu dah masuk umur 10 tahun. So dah lebih 5 tahun tak buat kerja cuci tahi kencing kanak-kanak ni secara regular. Belum lagi baru dukung satu dua saat lepas minum susu baru nak acah sikit dah kena sembur muntah.

Bila dah tiba waktu tidur dia, maka mula la berzikir mendodoi bayi-bayi comel ini. Sambil-sambil hati berdoa cepat la budak ni tidur. Aku yang dah ngantuk dulu ni ha.

Tiba-tiba datang macam-macam dalam kepala,

Mak cakap dulu aku kuat nangis, lagi dasyat dari ni ke ha? Subhanallah, yang macam ni je pun dah menguji sabar. Kalau lagi dasyat, hebatnya jadi emak ni.

Sedar tak sedar bagus jadi baby sitter ni. Bak kata mak, buka nursery bukanlah business yang banyak untung tapi banyak pahala. Yela, pewaris ummah generasi masa depan kan?

Kisah pengusaha nursery ni pun boleh tahan hebatnya. Beliau kematian suaminya ketika anak sulongnya masih bayi. Well, anak dia pun classmate saya dulu.

"Ayah kite dah meninggal sebab accident. Kite pun accident jugak Ummi kite cakap kite tercampak keluar dari tingkap kereta"

Subhanallah hebatnya ibu tunggal ini. Makcik membesarkan anak dia berseorangan. Pasti bukan mudah membesarkan anak tanpa suami tercinta. Saya pasti dia membuka nursery juga bersebab selain untuk menyara hidup dia dua beranak.

Ada satu perkara yang saya tertarik.

"Dulu nursery ni tender lain. Ada pekerja india. Kesian tengok anak-anak orang Islam tak dididik dengan betul. Saya cuma rasa terpanggil nak apply tender taska di sini even saya dah ada taska yang dah well developed"

Subhanallah. Rabbuna yuqawwiy 'alaik!

Anyhow, jadi cikgu nursery memang sangat memberi macam-macam pengajaran. Alhamdulillah. Saya lebih berzikir dari biasa sambil membuai baby mulut tak henti mendodoi dengan zikir. Kalau buat kerja lain tak macam ni berzikirnya. Besides, practise parenting skill, faham psikologi kanak-kanak, dan lain-lain.

Moga Allah redha.

No comments:

 
to the fullest of life. - Free Blogger Templates, Free Wordpress Themes - by Templates para novo blogger HD TV Watch Shows Online. Unblock through myspace proxy unblock, Songs by Christian Guitar Chords