Thursday, April 12, 2012

kisah cinta hari ini

Di satu pagi yang damai,


"Makcik, kenapa ye ana dulu dari kecil bersekolah agama baca quran laju je, kecil-kecil dah hafal banyak surah tapi macam tak pernah hairan pun isi dalam quran. Sikit-sikit ada la kot. Bila berkelahi dengan kawan pandai je nak cari ayat tentang ukhwah atau jangan bersangka-sangka macam dalam surah An-Nur dan Al-Hujurat tapi tak ada la pula sampai menangis sedu sedan. Sekarang ni macam apa je bila baca satu ayat tu macam jatuh cinta je rasa"


"Itu tanda orang jatuh cinta dan tanda hidayah Allah", jawap makcik Hidayat


Ya aku jatuh cinta lagi! Tak semestinya hidayah Allah itu pada yang jahil baru nak berhijrah semata tapi juga pada kita yang mungkin zahirnya dah nampak baik. Dihadirkan lagi hidayah untuk kita menambah taqwa dan meneguh iman.


Hari ini susahnya kita nak bersyukurkan? Walaupun sebenarnya banyak sangat nikmat Allah bersepah, berlonggok keliling kita. Kadang-kadang bila melihat nasib orang lain atau juga ketika dihadirkan nikmat, aku persoalkan pada hati mampu ke aku terus bersyukur?

Lalu tadi aku jumpakan ayat ini,

"ya Tuhanku, anugerahkanlah aku ilham 
untuk tetap terus mensyukuri nikmat-Mu 

yang telah engkau anugerahkan kepadaku 
dan kepada kedua orang tuaku 
dan agar aku mengerjakan kebajikan 
yang Engkau redhai 
dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu
ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang soleh"

An-Naml : 19

Aku mungkin ada kisah sendiri yang aku sangsi kepastiannya. Mungkin Allah mahu beri aku petunjuk yang lebih kuat untuk bersyukur dengan apa adanya yang aku miliki sekarang dan petunjuk yang sudah diberikan.

Ah, manusia memang begitu dah diberi peha mahu betis pula!

Ya Allah masukkanlah aku dalam golongan hamba-Mu yang bersyukur










1 comment:

Zahidah said...

Jatuh cinta, lagi dan lagi. It's too beautiful. To be in love with the One who creates us all. The One who creates the 'love'. He is Allah Al-Khaliq, Allah Al-Wadud. :)

 
to the fullest of life. - Free Blogger Templates, Free Wordpress Themes - by Templates para novo blogger HD TV Watch Shows Online. Unblock through myspace proxy unblock, Songs by Christian Guitar Chords