Monday, April 9, 2012

of mukhayyam khoriji

I
"Nak share mukhayyam khoriji tu tapi tak reti interpret idea"

"Tulis je apa akak rasa"

So i've just deleted two paragraphs of my words. aha.


II
Ramai makcik-makcik di dewan tempat berkumpul.

Tekan hujung atas phone, on keypad.

"Mak, ramainya kawan mak kat sini"

Mak balas dalam satu perkataan yang ringkas,

"Gooooooooooood"

Mengenali dan menyantuni hikmatus shuyukh atau kebijaksanaan orang lama ni seronok juga. Paling best lebih faham jiwa ibu kandung sendiri. Patut pun bila berdua makin galak sekarang ni.

"Esyah jom shopping. Mak nak cari kasut. Then maghrib and isya' kita duduk masjid negeri"

Oho. Itu adalah masa-masa yang sangat berharga bersama ibu. Apatah lagi kalau keluar berdua sahaja. Sweet je rasa. Shopping yang bukan sekadar shopping biasa. Tapi turut menafsir manusia sekeliling.

"Tengok akak tu, awak rasa kalau pakai seluar sendat macam tu dia solat ke tak. Tak mahu la bagi dia untung nanti dia buat beli seluar ketat lagi. Cari kat kedai lain jom"

"Awak tahu kan penyakit wahan. Haa yang lepak macam ni, bila shopping mall lagi penuh dari masjid wahan la tu namanya. Sayang sangat dengan dunia. So mak plan only 1 hour nak shopping"

Ok mak. I miss you much!

Satu hari ni.

"Mak i miss you. Please reply i miss you too"

Mak balas,

"Eleh baru duduk segamat. Belum kawin lagi. Macam mana nak kawin ni"

Niat menggedik terus hilang.


III
Okay sambung. Selepas pembahagian kumpulan.

"Hurm ni mualimah kan? Mualimah suri?"

"Ye saya, macam mana enti kenal ana?"

"Saya anak ......, sekolah ......."

"Subhanallah! Anak akak ni ke!"

Terus kena serbu dengan makcik lain.

Tapi biar betul kena duduk satu group dengan makcik-makcik ni. Siap dengan bawa baby dan anak-anak segala. Biar betul nak camping dengan anak-anak. Takpe wanita hebat kan. Semua nak jadi bidadari dunia. Apa salahnya bawa anak pun. Kalau aku jadi anak dia pun seronok ikut mak attend program macam ni.


III
Mukhayyam bersama adik, kakak, makcik, nenek pun mungkin ada.

Sambil ma'thurat berjemaah letih mukhayyam terasa amat. Ada tangan yang lembut urut tapak tangan. Usai ma'thurat,

"Akak dari mana ye"

"Oh yeke. Belajar mana ye kak"

"MashaAllah dah kawin ke"

"Alhamdulillah anak dah seorang baru 5 bulan. Rindu dia kat rumah"

Rasa nak pengsan sebab tengok muka rasa sebaya je.

Ada lagi. Akak satu group.

"Akak bersalin tiga anak yang pertama semua di rumah dan akak baring atas riba suami sambil dia bacakan ayat quran bagi kekuatan pada akak"

Jeda. Terbeliak mata.

"Akak! Kenapa sweet sangat?"

"Haa, kawin la cepat"

Masing-masing tersenyum.


IV
Bila wanita-wanita berjalan tanpa anak-anak memang nampak muda je semuanya. Apa lagi bila bermain game yang keanak-anakan.

"Subhanallah kak, terburai gelak ni ha. Udah lettew. Penat gelak je ni"

Lima orang berdiri atas satu kain batik. Tugasan yang diberikan, perlu terbalikkan kain tersebut dua kali tanpa memijak lantai. Maka berpelukanlah semua wanita-wanita ini. Ehe kenapa rasa macam redha je dipanggil wanita. Okay saya dah dewasa.

Banyak juga game yang ditugaskan. Seronok bergelak ketawa mesra dengan kakak dan makcik-makcik ni. Paling penting dalam setiap aktiviti akan ada sesi rasionalisasi.

Bukan mudah sebenarnya generasi muda memahami dan menyantuni jiwa orang-orang lama. Juga bukan mudah orang-orang lama memahami sifat orang muda. Jelas gabungan kedua-dua ini sangat hebat. Terbukti pada malam kebudayaan ada kumpulan yang bersyair. Subhanallah suara makcik ni hebat sungguh! Hebat tak tipu  punya! Ada selingan dengan nasyid moden dengan suara mendayu dari adik-adik. Masha Allah. Ada linangan air mata yang mengalir keterharuan.

V
Aktiviti paling best pastinya aktiviti memasak. Subhanallah manisnya nikmat ukhwah ini.

Sambil mengupas bawang.

"Jeles acik tengok aishah ni tau. Acik lambat kenal Islam betul-betul"

"Ala acik, takde pape pun. Saya pun tak tahu esok-esok iman saya macam mana. Sama-sama doa yang terbaik ye and paling penting nak masuk syurga jumpa lagi semua orang ramai-ramai macam ni"

Bertambah menggunung manisnya ukhwah ini bila hujan turun. Tempat panggang ayam perlu diselamatkan. Dengan pantas ada yang berlari ambil kanvas. Berdiri beramai-ramai buat bumbung. Terus lagi ada yang ambil tali dan ikat pada tiang-tiang setiap penjuru. Ada lagi yang ambil kayu untuk elak air bertakung di tengah kanvas. Masha Allah.

"Tadi saya tengok dari adik, kakak, makcik, nenek semua berlari selamatkan tempat memasak. Kalau saat ini ada seruan jihad akan saya hantarkan kalian. Bertindak pantas tanpa menerima apa-apa arahan pun!"

Ucap Kak Wan salah seorang AJK Program dengan linangan air mata.


VI
Satu slot di hari terakhir.

"Setiap kumpulan akan dilepaskan berjalan di kawasan sekitar dalam lingkungan 10 minit berjalan"

Lokasi mukhayyam juga sebenarnya sangat cantik. Hampir 1KM dari jalan utama. Jalan masuk yang meliputi kawasan ladang-ladang. Termasuk ladang tanaman dan ladang ternakan. Turut ada padang ragut kambing, lembu dan kuda.

"Ini macam tempat shooting filem hindustan je. Jom kak golek-golek turun bukit then yang lain pasang lagu hindustan"

Subhanallah.

Rupanya di hujungnya ada empangan dan tasik.

Lagi jatuh cinta. Subhanallah, Subhanallah. Subhanallah.

Tugasan yang diberikan adalah untuk tadabbur alam. Melihat alam sekeliling dan terbukti dalam ayat-ayat Al Quran. Banyak air mata yang berlinang berfikir merenung alam ini.

"Akak dulu pernah sampai 2 bulan tak keluar rumah. Bagi akak hidup hanya pada anak-anak dan suami. Baru akak sedar banyak lagi 'kerja' kita sebenarnya"

Alhamdulillah

VII
Satu kata penutup. Alhamdulillah. Biarpun mukhayyam kali ini bukan seperti yang selalu. Seperti mana yang dijangka ia pasti tidak seperti yang disangka. Bukan lebih kepada outdoor tetapi satu sesi menyantuni jiwa-jiwa, menjana generasi yang mampu bercampur dengan pelbagai lapisan umur dan pasti ada aura baru ke arah menjadi wanita sejati.

"Kalian kini tidak banyak diuji dengan cabaran fizikal. Tetapi lebih banyak melalui fikiran. Cabaran tidak lagi datang dalam bentuk peluru dan senjata tetapi melalui kotak-kotak hitam, melalui alat di dalam poket anda. Pasti benteng untuk cabaran seperti itu perlu diperkukuhkan lagi"

Dan telah Dia datangkan banyak petanda bagi mereka yang mahu berfikir.



No comments:

 
to the fullest of life. - Free Blogger Templates, Free Wordpress Themes - by Templates para novo blogger HD TV Watch Shows Online. Unblock through myspace proxy unblock, Songs by Christian Guitar Chords