Wednesday, April 4, 2012

peluh besar.

Lately umur dah menginjak dewasa maka hadir unsur-unsur kawin, tunang segala. Banyak je kisah sebenarnya tapi bila nak mula type je ada satu rasa muncul. Bila type lebih sikit je rasa nak tekan 'backspace'. Lalu tak berjayalah entry-entry sebegitu untuk dizahirkan.


Hakikatnya kerana....


Mudahnya begini. Sebagai seorang dai'e, sama ada suka atau tidak, segala perbuatan dan tindak-tanduk kita akan sentiasa diperhatikan. Percakapan, perbuatan, gelak-tawa, gurauan hatta cara makan sekalipon sebenarnya adalah dakwah kepada manusia di sekeliling kita. Maka kita amat perlu untuk berhati-hati, agar tindak-tanduk kita sehari-hari, walaupon tidak mengajak orang ke arah kebaikan, tidak menjadi fitnah kepada dakwah dan tarbiyah yang kita bawa.

Tidaklah pula saya katakan, menulis post tentang pesanan dan harapan kepada bakal zauj/ah itu menjadi fitnah kepada dakwah dan tarbiyah. Tidak pula saya tuduh dek kerana gambar-gambar mesra berpegangan tangan berlari-lari di padang nan hijau ikhwah akhawat yang baru berkahwin menyebabkan orang lari daripada dakwah dan tarbiyah. Tidak. Cuma saya khuatir sekiranya kita menjadi kurang sensitif dan kurang pula berhati-hati dengan perlakuan kita sehari-hari. Sehingga apabila sudah menjadi suatu kebiasaan, hilang nanti sensitiviti seorang dai'e yang sewajarnya amat menjaga qudwahnya. 

Kerana tugas seorang dai'e itu sememangnya besar dan berat; dia perlu mempertahankan dan menguatkan lagi saf-saf perjuangannya walau dengan apa cara sekalipon. Dan seandainya kita tidak mampu untuk sama-sama menguatkan, jangan sampai diri kita yang melemahkan pula saf-saf ini!

Sukar? Susah? Berat lagi membebankan..? Memanglah! Jika tidak mana mungkin Allah membeli jiwa dan harta orang-orang mukmin itu dengan sorga! Bukankah sorga itu amat mahal harganya..??

Maka.. Berhati-hatilah dengan setiap tindak-tanduk kita. Mana yang patut diperibadikan, peribadikanlah. Mana yang perlu dirahsiakan, rahsiakanlah. Mana yang tidak perlu dihebahkan dan dikongsikan, simpanlah di dalam peti rahsia bawah katil anda itu. Kerana di kala ini, ketika umat sedang sakit tenat ini, gerabak dakwah tidak punya masa dan tidak mampu untuk menanggung sebarang kebarangkalian yang akan melambatkan pergerakan perjalanan yang sumpah panjang ini..!

Dan oh! Kepada bakal Puan gabbana, saya kasihan dengan anda. Inche gabbana sangat cerewet, mengada-ngada, gopoh, banyak songeh dan super-busy orangnya! Wahai..!



Credit to Inche Gabbana yang membantu meluah rasa di hati. Oh jangan salah sangka. Boleh rujuk blog Inche Gabbana di sebelah kanan blog ini. Anyway, suka nak highlight something,


" ketika umat sedang sakit tenat ini, gerabak dakwah tidak punya masa dan tidak mampu untuk sebarang kebarangkalian yang akan melambatkan pergerakan perjalanan yang sumpah panjang ini!"


Entah kenapa, bila rasa nak luah rasa je mesti terbayang gerabak kereta api yang laju.


Apa aku masih berfikir sendiri soal masa depan sendiri yang belum pasti demi kepentingan sendiri semata-mata? Sedang umat terus berduka menderita di sana sini aku masih sendiri begini?


Tipu kalau dikatakan tiada kisah cinta dan rindu berlaku. Kita semua manusia biasa yang punya rasa hati dan fitrah. Biarlah segalanya dalam urusan Allah. Tidak lebih dan tidak kurang. Segala gerak hati, rasa di jiwa, keputusan apa pun tidak banyak yang dimohon kecuali dalam bimbingan dan perlindungan Allah.

Tulis blog sambil cakap depan cermin.

Ah, cis kau airmata!



"Zaa, tolong send kat dia cakap i miss you"

"Tau rindu akak je? Rindu kite cane?"

"Hurm, okay tak jadi"

No comments:

 
to the fullest of life. - Free Blogger Templates, Free Wordpress Themes - by Templates para novo blogger HD TV Watch Shows Online. Unblock through myspace proxy unblock, Songs by Christian Guitar Chords