Wednesday, November 21, 2012

semester break

Alhamdulillah. Cuti yang panjang penuh terisi. Jadi fasilitator bersama kekanak riang, jaulah ke jakarta penuh sweet dengan kawan anggun cun cantik, mengisi masa menimba pengalaman di butik muslimah milik sepupu, konferens riang di UKM, UIA, bertemu sahabat-sahabat serata dunia, ukhti Ammar jiran baru dari Libya, teman tahfiz Maryam Badiaga dari Paris. Pertemuan hati-hati yang menjadi kecintaan bersama akhawat dan teman-teman sekolah Musleh, berbahagia gembira bersama adik-adik di rumah, bercuti ke Langkawi, duduk borak panjang bersama mak dan abah. Alhamdulillah thumalhamdulillah.

Terlalu banyak kisah di sepanjang perjalanan cuti ini. Terlalu banyak hikayat yang tercipta dan yang memberi kesan di hati. Mungkin perlu duduk dan bertafakur lagi menyusun mozek-mozek kehidupan agar menjadi satu kisah agung yang dicoretkan buat bekal di akhirat nanti.

Dewasanya kita banyak mengajar kita untuk berfikir lebih matang. Menilai setiap tindak tanduk kita agar semuanya berpandukan syariat Allah dan membantu menegakkan kembali Islam di muka bumi. Kita tidak punya banyak masa untuk bersuka ria atas dunia tanpa melaksanakan tugas sebagai daie, hamba dan khalifah.

Biarpun kadang-kadang ada orang yang bertindak atas nama agama, kononnya berhujah dengan dalil quran dan hadith tapi niatnya cuma sekadar mahu menunjuk, niatnya cuma sekadar mahu menarik perhatian insan-insan atau golongan tertentu. Janganlah kita yang memiliki ilmu agama menjadi peruntuh agama sendiri. Berjuang dengan jubah, tudung labuh, serban bahkan purdah sekali pun.

Kecilnya hati ini bila banyak sekali melihat ukhwah yang terbina atas dasar harta benda, kepandaian, mengambil kesempatan atas pengaruh orang lain, bahkan berukhwah atas sebab mencungkil rahsia dan kemudian bergaduh demi seorang yang bukan mahramnya. Ukhwah adalah antara perkara terbesar dalam hidup ini yang memberi kesan yang sangat besar. Pentingnya suasana sekeliling yang positif, sahabat-sahabat yang ikhlas dalam baik buruknya masih terus memegang erat tangan sahabatnya untuk bersama ke syurga. Jauh sekali ingin melihat dia jatuh tersungkur dan terus berlalu meninggalkan dia tanpa erti.

Peristiwa di Gaza sehari dua ini yang banyak menggugat jiwa manusia kita, mengugut keimanan kita dalam mempertahankan Masjidil Aqsa tanah suci umat Islam itu. Tanpa kita sedari pastinya penduduk Gaza itu semuanya calon-calon syuhada' direct ticket untuk ke syurga. Sedang kita yang menangisi melihat nasib mereka belum pasti lagi penghujungnya. Menangisi tanpa berbuat apa-apa? Terasa sedihnya melihat mereka diuji begitu tapi adakah kita sedih dengan tanggung jawap kita sebagai muslim yang masih banyak compang campingnya? Hebat melaungkan 'save gaza', penuh wall facebook dan timeline twitter dengan update semasa dari gaza tapi kita sendiri masih menafikan hak sahabat kita sendiri, bersahabat dengan penuh tipu muslihat dan sekadar menumpang rezeki, masih melambatkan solat, masih bercakap penuh dingin dengan ibu dan ayah, masih tidak kenal siapa sepupu atau jiran sebelah rumah sendiri!

Alhamdulillah untuk cuti yang membasah jiwa. Alhamdulillah 'ala kulli hal. Thumalhamdulillah.

Harus memperkasa langkah dalam muhasabah tanpa henti agar sentiasa di atas jalan yang pasti. Banyak langkah besar yang perlu dirintis maka banyak juga persediaan besar dan memperhebat langkah-langkah kecil. Moga Allah makin sayang.

No comments:

 
to the fullest of life. - Free Blogger Templates, Free Wordpress Themes - by Templates para novo blogger HD TV Watch Shows Online. Unblock through myspace proxy unblock, Songs by Christian Guitar Chords