Monday, February 20, 2012

Hikayat dan tips tahfiz

Alhamdulillah sekarang ni dah ada appointment pada setiap selasa untuk tasmi' hafazan dengan ustazah di unit agama UiTM. Setiap kali mengulang atau buat i'adah hafazan mesti ada kisah-kisah yang terimbas kembali. Tersenyum sendiri bila dikenang kembali.


Tahun 2003

Bermula dengan geng berempat yang kunun-kununnya gempak.

"Hey korang jom try amek test ma'ahaad nak? Test market je. Masuk ke tak tu kemudian fikir. At least ada projek lepas UPSR ni kan dari merempat je main game, baca novel macam takde faedah sangat"


Hari ujian kemasukan Ma'haad Tahfiz Al-Quran Hira'

"Esyah betul ke nak masuk tahfiz ni? Nanti duduk asrama tau. Tak boleh mandi lama-lama, iron baju lama-lama, sebab nanti kena duduk ramai-ramai. Selalu takde letrik and air. Betul nak?", Si ayah bersuara.

Budak tu memang suka iron baju lama-lama, suka berendam dalam bilik air. Mana tak pelik si ayah bila anak dia nak duduk asrama dengan rela hati.

"Nak jugak. Kalau tak khatam jadi hafizah pun takpe. At least ada usaha nak hafal kalau kat mahsyar nanti ada alasan. Kurang-kurang pun dapat improve bacaan bukan sama macam pergi melancong gembira saje-saje. Banyak pahala pun even tak khatam jadi hafizah"

Begitu mentaliti dan fahaman logik seorang kanak-kanak yang nak menginjak usia remaja. Jiwa muda yang tak kenal apa makna cabaran dan halangan. Semuanya diredah. Berbekal tekad dan azam dia memulakan alam baru.


Disember 2003

Alam baru bermula. Duduk asrama bersama batch pertama banat (pelajar perempuan). 10 orang tingkatan satu, 2 orang tingkatan dua, 1 orang tingkatan tiga dan 3 orang pelajar tingkatan empat. Bermula juga hikayat tarbiyah mereka.

"Kak Iera, ada abang tu kan best sangat, dia baca quran pun sedap, kite suka dia jadi imam. Rasa semangat je nak solat, dia azan pertama subuh pun terus semangat bangun pagi", seloroh budak-budak gedik itu.

"Tak boleh tau usha banin"

"Cop, banin tu lelaki kan?"

"Yup, pandang sekali takpe tapi kalau pandang lebih-lebih boleh jadi dosa. Kita kena tundukkan pandangan pada lelaki ajnabi"

"Oh yeke tak boleh? Astaghfirullah"

"Ish, kau ni. Kita ni nak hafal quran otak and hati kena suci baru senang"

"A'ah kan, kira pandang sekali nikmat, pandang dua kali laknat la?"

Balas Kak Iera sambil tersenyum.

"Nanti buka An-Nur 31 ye?"

Pesan Kak Iera sebelum tamat sesi tazkirah di dorm tersebut.

Masha Allah kanak-kanak gedik tersebut memang pelik-pelik. Kelakar bila dikenang semula. Alhamdulillah sekarang semuanya dah matang kan? :)


Kelas tahfiz pada awalnya diselia oleh Ustaz.

"Hurm aku segan la nak tasmi' (perdengarkan) kat ustaz"

Tasmi' juz amma pun boleh merangkak-rangkak bila 'disergah' ustaz. Menangis dalam hati. Psyco tak psyco dengan ustaz ni. Tak lama kemudian ustazah baru datang masuk menjaga kami. Mualimah Rusyidah namanya. Subhnallah, Allah je yang tahu hebatnya beliau menjaga kami yang gedik-gedik ni.

"Mualimah, boleh tak nak hafal macam hafal nota pelajaran?"

"Macam mana tu?"

"Buat rentak lagu sendiri ke. Boleh tak?"

"Lagu apa enti nak?"

"Lagu intifadhah kumpulan Rabbani tu"

"Bacaan quran kan ada lagu dia sendiri. Tak boleh tau. Jangan risau lama-lama nanti enti dapat tone dia"

Hikayat budak-budak gedik yang sibuk nak jadi hafizah berjalan selama dua tahun. Sistem hafazan yang bermula dengan hafalan juz 'amma. Disambung dengan juz 1 dan diteruskan hingga khatam. Juz 'amma yang kebanyakkanya sudah dihafal dari sekolah rendah tidak menjadi masalah bagi kami kecuali kalau disergah oleh ustaz. Kakak-kakak biasanya lebih laju dari adik-adik yang gedik ni. Ada yang dah hafal terus 3 juz sebelum masuk ke tahfiz. Lepas PMR mereka terus buat persiapan untuk ke tahfiz. Adik-adik gedik ni main je banyak. Tips awal untuk yang berminat untuk ke tahfiz boleh la buat persiapan hafalan. Nanti dah start masuk tahfiz boleh tasmi' banyak-banyak terus.

Perbezaan cara pembelajaran mungkin antara bentuk cabaran yang ada. Menghafal quran bukanlah seperti menghafal nota-nota pelajaran yang boleh dibuat mind map atau mereka-reka akronim. Memang pada awalnya mengalir juga air mata nak melawan dan memaksa diri untuk gagah.

"Mualimah, susahnya surah Yusuf ni"
"Cuba enti baca tafsir dia. Surah Yusuf kan macam sebuah cerita"

Selepas membaca tafsir,

"....wal qamara ra-aituhum li sajidin.., hurm ayat lepas ni yang ayah dia jawap persoalan dia pasal mimpi tu kan?"

A'ah memang boleh main teka-teka macam tu.

"Hurm okay, okay. Dia berkata is qala, wahai anak is ya bunayya. So qala ya bunayya la taqsus rukyaka ala ikhwatika..."

Menggeleng kepala si ustazah dengan perangai kanak-kanak gedik ni. Pertanyaan pelik-pelik mula timbul bila tiba nak menghafal ayat-ayat yang mengelirukan atau ayat-ayat makiyyah kerana ayat makiyyah banyak menggunakan istilah-istilah

"Ayat dalam page ni semua start dengan 'wa iz'. Ada enam kot 'wa iz' dia. Acaneee nak bezakan?"

Bila tasmi',

"Okay, lepas third wa iz ayat dia bukan start dengan wa iz. Thumma 'afauna ke thumma ba'athnakum?"

Antara perkara yang sering ditanya pada pelajar-pelar tahfiz adalah persoalan tentang pemakan dan habit-habit yang patut diamalkan oleh pelajar tahfiz.

"Esyah makan ke jajan (junk food) ni?"
"Setiap hari berapa juz baca?"

Jawapannya mudah. Sesiapa yang nak jadi pelajar pintar memang perlu menjada pemakanan. Nak jadi orang yang sihat pun perlu jaga pemakanan. Bukan pelajar tahfiz je. Amalan-amalan seharian tu sesiapa pun perlu mengamalkannya. Bukanlah berapa juz sehari. Satu juz tu 20-21 pages. Kalau baca express pun dekat 40 minit satu juz. Nak duduk 40 min statik pelajar tahfiz pun macam manusia biasa. Lenguh juga pinggang ni.  Kadang-kadang melunjur juga. Menggeliat juga. Sesekali berhenti rehat berborak dengan kawan sebelah. Melukis kartun dalam buku nota. Mengkaji tafsir ayat-ayat yang dihafal. Konsep mudah, kalau nak jadi pelajar cemerlang perlu buat latihan Math setiap hari. Nak jadi pelajar tahfiz yang cemerlang pun perlu lah buat ulangkaji atau i'adah setiap hari. Makin banyak latihan yang dibuat makin bagus.

Hari ini bila hikayat hidup tidak lagi di bumi tarbiyah, tiada lagi sahabat-sahabat yang sama-sama menghafal quran memang sangat teruji. Risaunya hati bila dah lama tak mengulang. Lagi bila jadi student accounting, asyik berfikir agaknya berapa ayat dah hilang hari ini. 'Stock loss' yang ditolak dari 'Sales' untuk dapatkan hasil 'Gross profit', 'Gross profit' yang mungkin boleh diterjemahkan sebagai baki yang hafalan yang masih terjaga. Semua benda pun boleh berkait. Disipilin sebagai pelajar tahfiz perlulah istiqomah dan bersungguh dalam memeliharanya. Barulah tahfiz. Hafaza perkataan asal atau masdar perkataan tahfiz yang bermaksud memelihara. Bukanlah setakat menghafalnya sekali kemudian tamat.

Alhamdulillah hikayat tahfiz di bumi tarbiyah itu sudah tamat 7 tahun yang lalu. Masha Allah 7 tahun dah. Rasa macam baru dua tiga tahun meninggalkan bumi tarbiyah itu. Apa pun, tarbiyah atau proses seorang hafiz atau hafizah tidak hanya tertamat begitu sahaja. Seperti mana juga usrah yang bermula selepas tamatnya bacaan tasbih kafarah dan surah Al-Asr, begitu juga hikayat tarbiyah ini. Sesi pembelajaran secara teori mungkin sudah tamat. Maka kini tempoh praktikal dan pengaplikasian dalam hidup. Bagaimana menjaga hafalan dan yang paling penting menghadam ayat-ayat yang nampak mudah bila diluncurkan laju dari bibir. Tidaklah hebat lagi seorang yang menghafal quran kalau tidak sabar bila berhadapan dengan masalah sedang dia sendiri sudah berulang kali mengucapkan dalil-dalil tentang sabar. Sungguh tarbiyah atau didikan itu berjalan dalam sepanjang kehidupan. Ia tidak pernah berakhir.

Bila hari ini terasa susah menghafal nota-nota pelajaran atau setan-setan gemuk berbisik supaya bermalasan segera muhasabah diri teringat hikayat di ma'ahad dulu. Kalau dulu aku boleh terus menggagah diri kenapa hari ini begitu mudah tewas kepada setan-setan gemuk ini. Menghafal ayat quran yang perlu tepat pada setiap hukum tajwid dan makhrajnya, kenapa hari ini nak hafal provision dalam Business Law yang takde la sebanyak ayat quran pun susah nak semangat. Memang hafal quran tu best, berlagu-lagu mengalunkannya tapi bukan ke hafal provision ni sebahagian dari jihad menuntut ilmu. Kata dah hafal banyak ayat tentang jihad. Tapi malas-malas juga macam mana?

Parah tak parah. Banyak cakap dengan cermin ni sebenarnya. Cuma bisikan hati yang terlahir masa i'adah tadi. Dulu pun pernah ada sahabat yang minta berkongsi tentang hafal quran ni. Insya Allah moga bermanfaat.


3 comments:

Hidayatullah said...

Salam. bes3. trase jeles sbb da hafal quran. iA will become hafiz as well..

Hidayatullah said...

Salam.. bes3.. jeles sbb da hafal quran. iA will become Hafiz Quran jgk.. aminn

Egg Head said...

horhor...rasa lemahnya diri....bila dgr karguzari nak jadi hafiz or hafizah....bacaan pun x betul lg,sebutan huruf masih merapu,tajwid pula berterabur...rasa lemahnya diri ini....ya allah ampuni hambamu ini....

 
to the fullest of life. - Free Blogger Templates, Free Wordpress Themes - by Templates para novo blogger HD TV Watch Shows Online. Unblock through myspace proxy unblock, Songs by Christian Guitar Chords