Saturday, February 11, 2012

monolog budak gedik mengada tentang Dia

Saya bukanlah manusia hebat yang sempurna pelbagai aspek. Saya juga punya fitrah dan nafsu yang pelbagai. Saya bukanlah anak syeikh terbilang. Bukan juga pelajar jurusan agama yang hebat-hebat. Saya cuma manusia biasa yang hidup bernafas dengan manusia biasa yang lain. Tapi saya juga mahu jadi hamba yang cemerlang di sisi Dia.

"...Sungguh yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa, Sungguh Allah maha mengetahui maha teliti"
Al-Hujurat : 13

Sungguh taqwa itu rahsia Dia. Seperti kata Umar Al-Khattab ketika ditanya tentang taqwa oleh Ubai bin Ka'ab, sungguh taqwa itu seperti berjalan di atas jalan yang berduri, waspada dan berhati-hati itu adalah taqwa. Maka izinkan aku menjadi hamba cemerlang yang bertaqwa semata kerana Dia.



I
Hurm. Lawa la plak tudung ni. Design cantik. Argh! Tempting! Tapi pendek la pulok. Ala takpe pendek sikit tapi Allah tak suka ni. Aurat kena cover betul-betul. Takpela banyak je tudung lain kan. Ngaha. Tudung kat umoh dalam laci tu dah melimpah tak reti nak syukur lagi ke cik kak. *ketuk dahi sendiri*

".....dan menutup kain tudung ke paras dadanya...bertaubatlah kamu kepada Allah hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung"
An-Nisa' : 31

Nak untung ke tak? Tak ada orang atas dunia ni yang seronok dapat rugi. Untung dapat syurga lagi. Apa lagi yang kau nak?



II
Alamak. Dah lewat dah ni nak pergi kelas. Tinggal satu je kelas petang. Malas nak beria sangat bersiap. Pakai apa ada je. Argh. Socks tak pakai lagi. Malas la. Errr tapi aurat kot. Allah marah nanti susah hidup. Takde makna dah nak hidup kalau Allah marah. Ok, ok pakai la bukan susah mana pun. Socks pun banyak je. Apa la yang nak kedekut sangat taknak pakai. Socks je kot. Nak beli redha Allah dengan pakai stokin. Kalau nak kedekut lagi tak tahu la nak cakap apa. Err okay teringat surah As-Saff. Kau jangan nak ngada-ngada dah hafal bukan main lagi tapi gedik bebeno nak praktik

"Wahai orang-orang yang beriman, mahukah kamu aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab pedih? Iaitu kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui. Nescaya Allah mengampuni dosa-dosamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, dan ke tempat tinggal yang baik di dalam syurga 'Adn. Itulah kemenangan yang agung. Dan ada lagi kurniaan lain yang kamu sukai iaitu pertolongan Allah dan kemenangan yang dekat waktunya. Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang mukmin"
As-Saff :10-13

See! Siapa tahu amal pakai stokin ni yang masuk kan kita ke dalam syurga. Orang lain berjihad jiwa raga. Darah sana sini. Kau stokin kecik dua helai tu pun berkira. Alahai. Rugi sangatlah kalau tak buat.



III
Alhamdulillah habis class awal. Baru 11.30am. Nak dhuha kejap pun sempat je ni. Eh alamak semalam baru dapat episod 8 Drama Vanila Cokelat. Tengok VC kejap then baru dhuha la. Tapi by the time habis VC silap-silap dah zohor. VC versus Solat Sunat Dhuha. Cik kak 5 minit je kot Dhuha tu. Tak payah nak kedekut sangat nak bagi 5minit pada Allah yang kau merintih tiap hari nak result bagus, nak suami soleh, nak macam-macam tu. Errr. *lari ambil wudhuk cepat-cepat sebelum setan gemuk hasut lebih-lebih lagi*

"..tidak sama yang buruk dengan yang baik walaupun banyaknya yang buruk itu menarik minat hatimu. Oleh itu bertaqwalah kepada Allah wahai orang yang berakal fikiran supaya kamu berjaya"
Al Maidah :100

Vanila Cokelat je kot. Alahai. Belajar and hafal ayat Quran banyak tapi nak kalah dengan Vanila Cokelat. Loser sangat lah awok!



IV
Nak jemaah maghrib and isya' kat masjid la malam ni. Ala tapi habis class at 6pm. Mana nak lari kejar Asar, nak mandi, nak dinner. Ah kau aishah bab ni banyak betul alasan. Cuba kalau ada program best-best sana sini kau sanggup pergi. Sanggup invest duit banyak pun. Even it's a good deed tapi kalau amal kecil solat jemaah ni pun gedik-gedik nak bagi alasan bagai jangan nak ngada-ngada excited sangat amal besar-besar. Besar mana sangat pun. Yang meriah lebih tu yang beria. Nilai solat jemaah tu berganda and antara amal yang berulang kali Rasulullah ingatkan dalam hadith. Kau beria kata cinta nabi tapi nak buat sunnah nabi gedik-gedik bagi seribu alasan. *cepat-cepat settle semua kerja, sarung abaya, sarung tudung, sarung socks*



Begitu kisah budak gedik mengada yang turut sama menyibuk nak jadi hamba Allah yang cemerlang dunia akhirat. Boleh je kan? :)

Wallahu 'Alam

No comments:

 
to the fullest of life. - Free Blogger Templates, Free Wordpress Themes - by Templates para novo blogger HD TV Watch Shows Online. Unblock through myspace proxy unblock, Songs by Christian Guitar Chords