Friday, February 10, 2012

selamat ulang tahun sayang

Disclaimer : Ini adalah entry tak matang gedik mengada overloaded. Untuk sesiapa yang tak mampu bertahan dengan  kadar gula dan bunga-bunga gedik anda boleh tutup entry ini.

Untuk awak yang kite sayang :

Awak, kite dah lama nak buat satu entry khas untuk awak but then selalu macam nak tunggu special date. Sebenarnya tak payah tunggu special date pun takpe kan? Awak, kite sayang awak sampai syurga!

16 tahun yang dulu saya dipertemukan dengan seorang ukhti yang comel. Di sebuah tadika, PASTI An-Naim namanya. Indah sekali bila terkenang memori kanak-kanak kita kan? Setiap kali waktu rehat kita berlumba berebut buaian depan rumah ustaz. Waktu petang pun begitu. Waktu rehat kalau dapat makan karipap, kita selalu buang inti karipap tu pada bingkai tingkap. Penuh tepi tingkap dengan inti karipap. Kenangan yang comel sangat! Satu hari Cikgu Sabariah cakap tentang kebaikan susu untuk kanak-kanak. Tiba-tiba ada orang tanya mungkin Muaz namanya dah lupa,

"Cikgu, kalau nak bawa botol susu pergi tadika boleh?"

Cikgu Sabariah balas mudah,"bawa la".

Maka esoknya ramai rakan tadika sekelas bawa botol susu dan meletakkannya di atas meja. Tak pernah sangka kan ada orang yang bawa botol susu ke tadika. Mungkin ada untuk kanak-kanak comel macam kita je? :)

Kita sekelas selama dua tahun di tadika itu. Zaman tadika yang tak kenal apa-apa. Penuh dengan kenakalan dan perangai gedik mengada. Mungkin sampai sekarang pun? :)

Tahun 1998 kita berdua mula melangkah ke alam persekolahan. Teruja sungguh bila dapat duduk sekelas dengan awak. Nama kelas tu kelas 1 Thuwaibah. Waktu tu awak baik dengan Iman Aminuddin so awak duduk sebelah dia tapi kita berdua selalu main sama-sama. Zaman tu dah mula ada beg tarik, selalu ada main lumba-lumba beg tarik di belakang kelas. Ala-ala main tarik upih pinang. Ada yang duduk di atas beg dan ada yang menarik beg. Kelas kita selalu menang kelas terceria dan terbersih.

Darjah 2 kita berdua dapat kelas 2 Maryam dan kita mula duduk bersebelahan. Kita tubuhkan geng, geng A namanya. Sebab sebelah kita awak dan di belakang kita ada Asiah Rosedi dan Atikah Ghazali. Comelnya masa tu! Masa tu kita semua dah pandai gosip-gosip. Atikah Ghazali yang ajar! Ingat tak awak kita berdua suka sakat Mualim Raja Faisal ketika Mualim nak periksa hafalan sifir. Bila tak dapat hafal kena berdiri atas kerusi. Bila Mualim tanya lagi, kita tak hafal lagi, Mualim nak rotan tapi kita main lompat kat kerusi tu. Nakalnya kita dulu!

Darjah 3 sekelas lagi. Kelas 3 Abu Huzaifah namanya. Sufiah Fazdil jadi penolong ketua kelas yang garang sangat-sangat. Ingat lagi dia suka ronda kelas dengan bulu ayam. Ingat tak awak, Mualimah Shiqin Basirun yang pakai purdah tu jadi guru kelas kita. Tahun ni pun kita baru find out ada dua Afifah Ali yang tertukar kelas tu. Juga Allahyarham Mualim Mahyudin yang ajar kita Matematik. Rindu kan dia?

Darjah 4 dah mula kelas mengikut gred. Masing berusaha nak masuk kelas pertama. Siapa sangka kita sekelas lagi. Kelas 4 Umar Al-Khattab yang ramai pengawas tu. 17 orang tak silap kite. Bila ada perjumpaan pengawas, mualim atau mualimah tak boleh start mengajar. Masa ni gosip makin hangat. Macam-macam kisah ada. Yang pahit yang manis. Kite ingat yang kite pernah buat awak nangis time PJ. Masa tu kita tak matang lagi. Ikut suka je nak cakap apa. Kite minta maaf banyak-banyak. Maafkan kite please. Rasa bersalah sampai sekarang. Sorry.

Siapa sangka kita sekelas sampai darjah 6. Kenangan di 5 Zaid Harithah, 6 Imam Nawawi semuanya mengajar kita kan? Awak jadi saksi perubahan kita. Dari zaman nakal gedik mengada, kita sama-sama membesar lebih matang belajar mengenal tarbiyah dan melangkah melihat dunia. Kenangan camping, darjah 4 di Taman Pertanian Bukit Cherakah, darjah 5 di Sungai Tua, dan paling dikenang darjah 6 di Teluk Segadas Pulau Pangkor. Sesat dalam hutan bersama cuma 11 orang pelajar perempuan. Lemas di laut. Kenangan segala kursus. Kursus Kepimpinan, Kursus Pengawas. Semuanya mengajar kita.

Bila masuk ke sekolah menengah, kita jadi lebih matang. Bumi tarbiyah yang banyak mengajar kita. Awak masih lagi di situ yang selalu jadi bahu tempat kite meluah rasa. Sorry selalu basahkan tudung awak sebab nangis. Sorry selalu masam-masam peluk awak. Sorry selalu kacau awak malam-malam pillow talk dengan awak. Sorry untuk semua gedik mengada overdose. Lori gula selalu tumpah. Nanti awak dah jadi doktor boleh cucuk insulin kat kite :P Sebab sweet sangat kan?

Kita mula berpisah bila lepas Form 3. Masing-masing dah pindah sekolah. Tapi kita masih selalu jumpa lepak, update gosip sama-sama. Rumah awak dah jadi macam rumah kite. Adik-adik semua pun dah besar. Dulu selalu tengok cartoon dengan adik-adik awak. Realitinya sekarang kita dah jauh terpisah tapi kisah kita tak pernah tamat. Moga ukhwah ini berterusan sampai syurga.

Kite bercita-cita nak jumpa lepak update gosip lagi dengan awak kat syurga nanti boleh? :)

Hari ini kita nak minta maaf tak dapat call jerit-jerit dengan awak macam selalu pada tanggal 10 Februari ini.

Selamat Hari Lahir.
Happy Birthday.
Sanah Helwa ya jameelah.
Barakallahu fiik kullu am wa enti fi taiyyibat.

Moga Allah berkati ukhwah kita.

Disclaimer : Sorry kite tak reti buat ayat best-best. Main type ikut suka je. Ni je kite mampu bagi hadiah untuk birthday awak. Moga Allah redha. Salam sayang cinta sampai syurga.





No comments:

 
to the fullest of life. - Free Blogger Templates, Free Wordpress Themes - by Templates para novo blogger HD TV Watch Shows Online. Unblock through myspace proxy unblock, Songs by Christian Guitar Chords