Wednesday, January 25, 2012

pilih

Post sepanjang semester berjalan mungkin akan kelihatan kurang penerangan lanjut kerana ketidakcukupan nafas untuk dihembus, ketidakcukupan jantung untuk berdegup, ketidakcukupan kaki untuk melangkah, ketidakcukupan tangan untuk melakukan kerja. Ehe. Sila bersyukur.

"Dan ingatlah sesungguhnya ketika tuhan mu berfirman, sesungguhnya jika kamu bersyukur akan ku tambah nikmat kepadamu tetapi jika kamu mengingkari nikmatku, maka pasti azab-Ku sangat berat"
(Ibrahim : 7)


I
Kita sering dihidangkan dengan pelbagai pilihan. Ada pilihan yang jelas baik buruknya jadi mudah untuk memilih. Ada juga pilihan yang sukar untuk dilakukan. Pilihan yang ada kelihatan sipi-sipi lebih kurang dan amat sukar untuk dipilih. Macam soalan objektif dalam peperiksaan. Gaya pemikiran kritis sangat diperlukan ketika ini. Menyusun pilihan mengikut prioriti dan mengikut kehendak keperluan. 

Seorang penggemar coklat Daim tidak boleh memilih coklat Daim sekiranya duit yang ada hanya mampu untuk membayar coklat cadbury choclairs.

 Seorang wanita penggemar barangan hiasan dalaman korbankan keinginannya untuk melabur demi pendidikan anak-anak. Yuran tuisyen akademik, yuran kelas melukis, yuran kelas renang, yuran kelas menunggang kuda. 

Seorang peneroka FELDA yang duduk di kawasan pedalaman baru memperoleh habuan hasil kelapa sawit tidak membeli sebuah kereta mewah untuk digunakan di dalam ladang kelapa sawit.

Kisah pertama melepaskan pilihan yang disukai kerana tidak mampu. Tidak mampu. Maka mudah, beli sahaja yang termampu.


Kisah kedua melepaskan pilihan hati kerana ada keperluan yang lebih utama dan lebih berfaedah dalam jangka masa yang lebih panjang. Perabot hiasan dalaman mungkin mempunyai nilai yang cantik di pandangan manusia. Pendidikan anak-anak mempunyai nilai yang terkandung dalam diri dan berkembang seiring corak pemikiran dan boleh berkembang dan mencetus idea untuk menghasilkan lebih banyak nilai berbanding cuma satu set perabot hiasan dalaman.

Kisah peneroka FELDA dalam urutan yang ketiga tidak membelanjakan hartanya untuk perkara yang tidak diperlukannya.

Jadi apa keperluan kita? Apakah yang perkara memberi faedah dalam jangka masa panjang? Apakah perkara yang betul-betul menepati keperluan dan kehendak kita? 

Tiba-tiba teringat scarcity, opportunity and choices dalam economy


II
Sering mengadu gagal menyiapkan tugas dalam waktu? Solat kita di awal waktu? Ifhazillaha yafazka, peliharalah Allah, Dia akan memelihara kamu. *ketuk batang hidup sendiri*

Sedar atau tidak antara amal yang paling utama adalah solat di awal waktu. Kenapa? Punctuality and time management dalam islam. Siapa kata islam tak ajar soal professionalisme?

Juga tiada alasan untuk kita umat Islam bersikap professional dalam urusan seharian. Terutama dari segi time management. 

Antara solat di awal waktu atau di hujung waktu. Pilih.




III
Apa pun di akhirnya semua itu sudah dikisahkan.

"Then He showed him what is wrong fpr him and what is right for him. Indeed he succeeds who purifies his ownself. And indeed he fails who corrupts his ownself" (Ash-Shams : 8-10)


IV
Hidup sehari dua ini nampak bahagia hakikatnya sebab banyak due date untuk submit assignment macam lambat lagi. Seriously lambat lagi? Ketuk hidung sendiri. Hidup seorang pejuang itu penuh onak dan ranjaunya. Sila selesaikan tugas di awal waktu agar ada waktu bersisa yang amal dimanfaatkan untuk yang lain. Hidup semput atau hidup bernafas tenang masing-masing punya cara dan maksud tersendiri.

Tadi ber-blog walking jumpa ini

همك على قدر ما أهمك

"kesibukan kamu berdasarkan apa yang kamu agendakan"

Terduduk. Terngadah. Ternganga. 


No comments:

 
to the fullest of life. - Free Blogger Templates, Free Wordpress Themes - by Templates para novo blogger HD TV Watch Shows Online. Unblock through myspace proxy unblock, Songs by Christian Guitar Chords